Flyinge får tätortsportar
och minirondel
denna information är uppdaterad 1998-12-03
och ansvarig för informationen är Gunnar Petersson, kassör
Flyinge Vägförening
Av alla förslag som framfördes under Dialogprojektet med Vägverket
kommer följande att genomföras under hösten 1998.
En
bilist upplever inte Flyinge som tätort förrän man kommit
en bra bit in i byn. Detta medför att farten inte sänks i tid.
Tätortsportar och andra fartdämpande åtgärder är
därför av intresse. Två tätortsportar
längs 104:an
70-skyltarna
bör flyttas längre bort från 50-skyltarna och gälla
hela sträckan mellan rondellen i Gårdstånga och Harlösa.
Bland annat gamla E22 anslutningen till 104:an är farlig. Denna används
av många Flyingebor som arbetar i Lund. Utredning
pågår.
Gångbana
på ena sidan vägen av 104:an och gång & cykelväg
på den andra sidan. Detta bör gälla även för Stuterivägen-
Roslövsvägen Kantstöd av natursten utan fas för att
öka bykänslan och säkerheten för de oskyddade trafikanterna.
Mycket
lantbrukstrafik som är störande
Korsningen
med Stuterivägen är farlig och bör åtgärdas
50
km/timme på hela sträckan mellan Flyinge och Flyinge by. Bron
över Kävlingeån bör ha endast ett körfält
för biltrafik. Det andra körfältet bör upplåtas
för GC-väg.
Vägvisning
till Sjöbo vid Gårdstånga bör tas bort.
Bilister
stannar ofta längs 104:an för att uträtta ärenden. Detta
kan skapa onödiga risker och bör ses över.
Okynneskörning
med moped på kvällarna
Trafikflödet
från Blomstervägen i korsningen Blomstervägen/Stockrosvägen
bör reduceras, då vägen är smal, och istället
gå över Blomstervägen/Solsickevägen vid konditoriet.
Förbindelsen
till idrottsplatsen för cyklister och fotgängare bör förbättras.
Plantskolevägen
inbjuder till alltför höga hastigheter från 104 till Pilevägen. Fartdämpande åtgärder på 104:an
Busshållplatsen
vid Plantskolevägen bör förses med bussficka för av
och påstigande även på 104:ans södra del.Bättre
gångväg till busshållplatsen vid Plantskolevägen anläggs.
Fler
utfarter till 104:an förstärker bykänslan
Övergångsställen
bör vara tydligt markerade och belysta. En ny övergångsplats
på 104 vid Äppelvägens förlängning som ansluter
till naturområdet söder om byn samt till busshållplatsen
vid Plantskolevägen. Övergångsställe
planerat
Korsningen
Äppelvägen/Körsbärsvägen är olycksdrabbad
och bör åtgärdas. Åtgärdas
av Vägföreningen våren 1999
Gatubelysning
genom byn är dålig och bör helst bytas ut. Har
delvis åtgärdats av kommunen.
Begreppet
Bygenomfart (alt. Bygata) bör införas och skyltas vid byns
fyra vägentréer. Till detta begrepp kan man knyta möjligheten
att på huvudled anlägga fartdämpande minirondeller, midjor,
mm. Dessutom att ha lägre hastighet än 50km/h ( ex 30 km/h på
dagtid) GC-vägar, övergångställen, planteringar, gatubelysning
mm som förstärker bykänslan. Det är även viktigt
att trafikanter som färdas genom byn upplever detta positivt. Särskild skyltning planeras att genomföras.
Vidare kommer Vägföreningen att ansöka om att få 30
km/t inom bygatorna
Minirondeller
vid 104:an korsning med dels Stuterivägen dels Plantskolevägen
Minirondell vid Stuterivägen. Annan åtgärd
vid Plantskolevägen
Komplettera
gång & cykelvägarna från byns början till dess
slut både längs 104:an och Stuterivägen-Roslövsvägen
åtminstone på ena sidan vägen. Bättre
gångväg till busshållplatsen vid Plantskolevägen anläggs.
Underlätta
passagen till naturområdet mellan Flyinge och Kävlingeån.
Övergångsställe vid Äppelvägens
förlängning planeras.
Plantera
läskyddande växtlighet längs cykelvägen mellan Flyinge
/ Gårdstånga
Underlätta
för företagandet i Flyinge genom att anlägga en väg
som går norr om Kronfågel och Gröna Tornet och ansluter
till Plantskolevägen vid Pilevägen samt angör 104:an vid
Furubacken (östra infarten från Holmby) Vägföreningen
skall försöka driva denna fråga.
Minirondeller
vid östra resp västra infarten till Flyinge skulle verka fartdämpande. Så kallade tätortsportar kommer att anläggas.
|